امروزه با تاسيس و راه اندازي طراحي سوپرماركت ها و هايپرماركتهاي مدرن، فرهنگ خريد مشتريان از شكل سنتي تغيير و به ساختاري جديد و به روز تبديل شده است. فراهم آوردن فضايي با دكوراسيون و تجهيزات فروشگاهي جديد جهت نمايش محصولات متنوع و پيرو آن متمركز بودن انواع كالاهاي مورد نياز خانوار در اين فضا، تجربه خريدي لذتبخش و كارآمد را به مشتريان هديه مي دهد.
هايپرماركت با دربر داشتن فضاهاي متنوع جهت ارائه محصولات غذايي، پروتئين، ميوه و سبزيجات، نان و شيريني، پوشاك، آرايشي و بهداشتي و بسياري محصولات ديگر، مشتريان را از مراجعه به صنوف و فروشگاههاي ديگر كه مستلزم صرف وقت و انرژي زيادي است بي نياز ميكند. در اين ميان طراحي چيدمان هايپرماركت، دكوراسيون داخلي، نورپردازي و … از اهميت بسيار بالايي برخوردار است تا هم حداكثر محصولات ممكن به بهترين نحو در فروشگاه عرضه گردد و هم حس مثبتي به مشتريان از حركت در فروشگاه و مشاهده بخشهاي مختلف القا گردد.